کد خبر: 939
تاریخ انتشار: خرداد 28, 1402
گروه : علمی

مدیریت ارتباطات یکپارچه بازاریابی

مدیریت ارتباطات یکپارچه بازاریابی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صنعت نیوز، شرکت ها باید استراتژی هایی را برای بهبود تصویر برند و آگاهی از برند ایجاد کنند. جنبه مهم گسترش آگاهی از برند و تصویر برند از طریق ارتباط است. شرکت ها برای جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلی باید یک کانال ارتباطی ایجاد کنند. این ارتباط فقط به مشتری محدود نمی شود، بلکه به ذینفعان شبکه ارزش نیز محدود می شود. ارتباط از طریق تبلیغات، ترویج فروش، تمرین روابط عمومی، بازاریابی مستقیم و بازاریابی تعاملی حاصل می شود.

عناصر فرآیند ارتباط
فرآیند ارتباط نباید ترافیک یک طرفه باشد. شرکت ها باید مشتاقانه منتظر توسعه شبکه ارتباطی باشند که در آن شرکت ها بتوانند به مشتری دسترسی پیدا کنند اما مشتری نیز بتواند به طور موثر با شرکت ها ارتباط برقرار کند. فناوری راه های بسیاری را برای برقراری ارتباط موثر باز کرده است. شرکت ها ابزارهای سنتی مانند روزنامه، تلویزیون، رادیو، تلفن، بیلبوردها و ابزارهای مدرن مانند اینترنت، ایمیل و دستگاه های بی سیم دارند. فناوری باعث شده است که فرآیند ارتباط نه تنها سریعتر شود، بلکه هزینه های ارتباطی نیز کاهش یابد.

نه عنصر وجود دارد که فرآیند ارتباط را می سازد. دو طرف فرستنده-شرکت و گیرنده-مشتری هستند. ابزارهای ارتباطی پیام و رسانه ای هستند که برای برقراری ارتباط فرآیند استفاده می شوند. چهار عملکرد ارتباطی اصلی عبارتند از رمزگذاری، رمزگشایی، پاسخ و بازخورد. آخرین عنصر نویز است که در هر زمان تداخل باعث اختلال در وضوح پیام می شود.

فرستنده باید پیام را مطابق با مخاطب هدف رمزگذاری کند و از رسانه مناسب استفاده کند. گیرنده پیام را رمزگشایی می کند، به پیام پاسخ می دهد و بازخورد را برای شرکت ارسال می کند. فرستندگان تجربه قادر به دریافت پاسخ موثرتر از پیام مناسب هستند.

با این حال، پیام ممکن است اثر لازم را نداشته باشد اگر:

۱- مخاطب هدف ممکن است تصمیم بگیرد که پیام را نادیده بگیرد زیرا جلب توجه نمی کند

۲- مخاطب هدف نمی تواند با پیام ارتباط برقرار کند

۳- اگر ارتباط قبلی تأثیری داشته باشد، مخاطب هدف پاسخ مثبت خواهد داد

توسعه برنامه ارتباط موثر
شرکت ها باید برای ایجاد یک برنامه ارتباطی موثر تلاش کنند. توسعه برنامه ارتباطی را می توان در هشت مرحله ترسیم کرد.

۱- اولین قدم شناسایی مخاطب هدف است. مخاطبان هدف، مشتری فعلی یا مشتریان جدید بالقوه هستند. شناسایی مخاطبان هدف برای توسعه بیشتر و موفقیت کلی برنامه ارتباطی ضروری است. هنگامی که مخاطب شناسایی شد، بخش بعدی ارزیابی درک شرکت یا برند فعلی در بین مخاطبان هدف است. بر اساس نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل مخاطبان، پیام باید به الزامات پاسخ دهد.

۲- مرحله دوم تعیین اهداف مشخص برای پیام ارتباطی داده شده است. این هدف می تواند تقویت تصویر موجود، انتقال ویژگی یا تشویق مصرف کننده به اقدام باشد. هدف می تواند یک پاسخ شناختی، عاطفی یا رفتاری داشته باشد.

۳- مرحله سوم طراحی پیام است. طراحی پیام از هدف پیام پیروی می کند. طراحی پیام باید به چهار نکته زیر بپردازد، محتوای پیام، ساختار پیام، قالب پیام و منبع پیام.

۴- مرحله چهارم انتخاب کانال ارتباطی است. کانال باید برای رساندن پیام به مخاطبان مناسب باشد. برای شرکت های دارویی، فروشندگان آنها به جای قرار دادن بیلبورد، موثرترین کانال برای دستیابی به مخاطبان پزشک هدف هستند.

۵- مرحله پنجم با برآوردهای مالی کل هزینه ها مرتبط است. شرکت ها باید بودجه فعالیت های تبلیغاتی فروش و سایر فعالیت ها را تعیین کنند. روش های متداول دنبال شده عبارتند از روش مقرون به صرفه، روش درصد فروش، روش برابری رقابتی و روش های هدف-تکلیف.

۶- گام ششم تصمیم گیری مربوط به ترکیب ارتباطی است. شرکت ها بودجه محدودی دارند، بنابراین نیاز به تعادل در هزینه های تبلیغاتی، پیشبرد فروش، روابط عمومی، نیروی فروش و بازاریابی مستقیم دارند. انتخاب مربوط به ترکیب ارتباطی به شدت به صنعتی که شرکت در حال فعالیت است وابسته است.

۷- گام هفتم اندازه گیری نتایج فرآیند ارتباط. برای شرکت ها بسیار مهم است که نتایج فرآیند ارتباط را به دقت دنبال کنند. نتایج می تواند در فروش، تغییر در نگرش یا تصویر برند افزایش یابد.

۸- مرحله هشتم مدیریت فرآیند بازاریابی یکپارچه است. شرکت ها نمی توانند یک رویکرد متوسط را برای دستیابی به اثر ارتباطی مطلوب ادامه دهند. شرکت ها باید تمام ابزارهای موجود را برای دستیابی به مخاطبان گسترده تر و ارتباط موثر در مورد برند و محصولات یکپارچه کنند.

ارتباطات بازاریابی را نمی توان به صورت مجزا در نظر گرفت. این بخشی جدایی ناپذیر از روند رشد کلی هر شرکت است.

مترجمان: دکتر سید محمدرضا حسینی علی آباد (مشاور پژوهشی رئیس دانشگاه غیرانتفاعی ابرار تهران، مشاور بازاریابی و فروش شرکت پدیده صنعت اکسین) و کیمیا صالحی (کارشناس ارشد مدیریت دولتی)

برگرفته از سایت https://www.managementstudyguide.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *